Що таке інклюзивне навчання?
Згідно з ЮНЕСКО
інклюзивне
навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних
заходах і житті громади.
Метою інклюзивного навчання є покращання
навчального середовища, в якому вчитель і учні відкриті
до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і
повага до їх здібностей та можливостей
бути успішними.
«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу
до якісної освіти дітям з
особливими освітніми
потребами шляхом організації
їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально
пізнавальної діяльності таких дітей»
Основні завдання
інклюзивного навчання:
1. Забезпечення прав
дітей з особливими потребами на здобуття загальної середньої освіти в умовах
загальноосвітніх навчальних закладів у комплексному поєднані з
корекційно-реабілітаційними заходами.
2. Різнобічний
розвиток індивідуальності дитини
на основі виявлення її
задатків і здібностей,
формування інтересів і
потреб.
3. Збереження і
зміцнення морального і
фізичного здоров'я вихованців.
4. Виховання в
учнів любові до праці,
здійснення їхньої допрофесійної підготовки, забезпечення умов для
життєвого і професійного самовизначення.
5. Виховання школярів
як культурної і
моральної людини з
етичним становлення до навколишнього
світу і самої
себе.
6. Надання у
процесі навчання й
виховання кваліфікованої
психолого-медико-педагогічної допомоги з урахуванням стану здоров’я,
особливостей психофізіологічного розвитку вихованців.
Принципи інклюзивного навчання :
- Науковість (розробка теоретико-методологічних основ
інклюзивного навчання, програмно-методичного інструментарію, аналіз
і моніторинг результатів впровадження інклюзивного навчання, оцінка ефективності технологій, що використовуються для досягнення
позитивного результату, проведення незалежної експертизи);
- системність (забезпечення
рівного доступу до
якісної освіти дітей з
особливими освітніми потребами, наступності між
рівнями освіти: рання
допомога – дошкільна освіта
– загальна середня освіта);
- корекційна спрямованість
(організація
особистісно орієнтованого
навчального процесу у
комплексі з корекційно-розвитковою роботою для
задоволення соціально –
освітніх потреб, створення
умов для соціально-трудової реабілітації, інтеграції в
суспільство дітей з порушеннями психофічного розвитку
індивідуалізація(здійснення особистісно орієнтованого індивідуального,
диференційованого підходу);
- соціальна відповідальність сім’ї (виховання,
навчання і розвиток дитини; створення належних умов для розвитку її
природних здібностей, участь у
навчально-реабілітаційному
процесі);
- міжвідомча інтеграція та
соціальне партнерство (координація
дій різних відомств, соціальних інституцій, служб з метою оптимізації
процесу освітньої інтеграції дітей з особливими освітніми потребами)
- Інклюзивне навчання:
- Ґрунтується на правах людини і принципах
рівності.
- Спрямоване на всіх дітей і
дорослих, особливо тих, хто
є виключеним із загальної системи навчання.
- Це процес усунення
бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.
Переваги інклюзивного навчання.
Всі діти отримують
користь від інклюзивного
навчання. Воно дозволяє їм:
- Розвивати індивідуальні сильні сторони
і таланти.
- Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
- Працювати над досягненням індивідуально ї мети, беручи участь в
житті громади та їхнього класу.
- Залучати батьків в процес
навчання і життя
школи.
- Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати
можливість навчатися і поважати
різні здібності інших.
- Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
- Позитивно впливати на школу, громаду
та поважати різноманіття
та включення на більш широкому рівні.