Інклюзивне навчання

Розвиток інклюзивної освіти: Марина Порошенко відкрила конференцію ...

Що таке інклюзивне навчання?

Згідно  з  ЮНЕСКО  інклюзивне  навчання   це  «процес  звернення  і  відповіді  на  різноманітні потреби  учнів  через  забезпечення  їхньої  участі в  навчанні,  культурних  заходах  і  житті  громади.  Метою  інклюзивного  навчання  є  покращання  навчального  середовища,   в  якому  вчитель  і  учні відкриті  до  різноманіття,  де  гарантується  забезпечення  потреб  учнів  і  повага  до  їх  здібностей  та  можливостей  бути  успішними.

 «Інклюзивне  навчання  –  це  комплексний  процес  забезпечення  рівного  доступу   до  якісної  освіти  дітям  з  особливими  освітніми   потребами  шляхом  організації  їх  навчання  у  загальноосвітніх  навчальних  закладах  на  основі  застосування  особистісно  орієнтованих методів  навчання,  з  урахуванням  індивідуальних  особливостей  навчально  пізнавальної діяльності  таких  дітей»

Основні  завдання  інклюзивного  навчання:
1.     Забезпечення  прав дітей з особливими потребами на здобуття загальної середньої освіти в умовах загальноосвітніх навчальних закладів у комплексному поєднані з корекційно-реабілітаційними заходами.
2.      Різнобічний  розвиток  індивідуальності  дитини  на  основі  виявлення її  задатків  і  здібностей,  формування  інтересів  і  потреб.
3.      Збереження  і  зміцнення  морального  і  фізичного здоров'я вихованців.
4.      Виховання  в  учнів  любові  до праці,  здійснення їхньої допрофесійної підготовки, забезпечення умов для життєвого і професійного самовизначення.
5.      Виховання  школярів  як  культурної  і  моральної  людини  з  етичним становлення  до  навколишнього  світу  і  самої  себе.
6.      Надання  у  процесі  навчання  й  виховання кваліфікованої  психолого-медико-педагогічної допомоги з урахуванням стану здоров’я, особливостей психофізіологічного розвитку вихованців.
Принципи інклюзивного навчання :
  • Науковість  (розробка  теоретико-методологічних  основ  інклюзивного навчання, програмно-методичного інструментарію, аналіз і моніторинг результатів впровадження інклюзивного навчання, оцінка  ефективності  технологій,  що використовуються для досягнення позитивного результату, проведення незалежної експертизи);
  • системність  (забезпечення  рівного  доступу  до  якісної  освіти  дітей з  особливими  освітніми  потребами,  наступності  між  рівнями  освіти:  рання  допомога – дошкільна  освіта – загальна  середня освіта);

  •  корекційна  спрямованість  (організація  особистісно  орієнтованого навчального  процесу  у  комплексі  з  корекційно-розвитковою роботою  для  задоволення  соціально – освітніх  потреб, створення умов  для  соціально-трудової  реабілітації,  інтеграції  в  суспільство дітей з порушеннями психофічного розвитку індивідуалізація(здійснення особистісно орієнтованого індивідуального, диференційованого підходу);
  • соціальна  відповідальність  сім’ї  (виховання, навчання і розвиток дитини; створення належних умов для розвитку її природних здібностей,  участь  у  навчально-реабілітаційному  процесі);
  • міжвідомча  інтеграція  та  соціальне  партнерство  (координація дій різних відомств, соціальних інституцій, служб з метою оптимізації процесу  освітньої  інтеграції  дітей з особливими освітніми потребами)
  •                                          Інклюзивне  навчання:
- Ґрунтується  на  правах   людини  і  принципах  рівності.
- Спрямоване  на  всіх  дітей  і  дорослих,  особливо  тих,  хто  є  виключеним  із  загальної  системи навчання.
- Це  процес  усунення  бар’єрів  в  системі  освіти  та  системі  підтримки.
Переваги  інклюзивного  навчання.
   Всі  діти  отримують  користь  від  інклюзивного  навчання.  Воно  дозволяє  їм:
- Розвивати  індивідуальні  сильні  сторони  і  таланти.
- Приймати  всіх  дітей  без  виключення  в загальноосвітню  шкільну  систему  і  суспільство.
- Працювати  над  досягненням  індивідуально ї мети,  беручи  участь  в  житті  громади  та  їхнього  класу.
- Залучати  батьків  в  процес  навчання  і  життя  школи.
- Розвивати  культуру  поваги  і  належності  до  школи.  Мати  можливість  навчатися  і  поважати різні  здібності  інших.
- Створювати  дружні  стосунки  з  іншими  дітьми
- Позитивно  впливати  на  школу,  громаду  та  поважати  різноманіття  та  включення  на  більш широкому  рівні.